Exchange 2003 Eseutil Aracı
Exchange server’da veritanında problem yaşadığımızda zamanla hdd üzerinde alan büyümesi aldığımız yedeklerin boyutu eseutil aracı sorunları son derece etkili offline defrag yapmamızı sağlar.veritabanı üzerinede tarama ve onarım yapılır.işleme başlamadan önce storagegorup dismount edilmesi gerekir.onarım işlemi yapmadan önce backup almanız önerilir.exchange server veritabanın dosyalarının nerde oldunu ve nasıl kullanılacığı ile ilgili bilgiye sahip olmamız gerekir dosyaların tutulduğu hdd’deki yer varsayılanda c:\ProgramFiles\Exchsrvr\MDBDATA bulunur.Şimdi bir kaç örnek yapalım.
Bilgi almak için
http://support.microsoft.com/kb/192185/tr
adresine bakabilirsiniz.
Resim -1
Edb ve STM dosyaları Exchange server ait tuttulan veri tabanı dosyalarıdır. E00, Exx umaralandırılmış dosyalar Exchange Server ın Transaction Log dosyalarıdır. Her gruplar için oluşturulan bu log osyaları yeni açılan her depolama biriminde numarası bir artarak oluşturulur E00, E01, E02,E03 gibi. E00.chk , E00.chk = Chk dosyası kontrol dosyası olarak görev yapar. tmp.edb depolama birimi için kullanılmak üzere geçici dosyaları temsil ederler. Res1.log, Res2.log Exchange Server ın kullandığı HDD’de yer kalmaması durumunda loglama işlemi yapılamaz.Resim -1
Resim -2
Eseutil aracı ile kullanılan parametereler.Resim -2
Alıntı Resim -3
Eseutil aracı ile kullanılan paramatreler yukarıdaki listede detaylı görebiliriz.Resim – 3
Uygulama,
Defrag yapmak için öncelikle Mailbox Store u Dismount etmemiz gerekir.
Resim -4
Dismount Store seçeneğini seçiyoruz Dismount işlemini yapmayı untursak hata alıcaksınız.daha sonra start,run,cmd yazıp command promt düşeriz.işlemimize devam ederiz.Resim -4
Resim -5
Burda eseutil /d “c:\program files\exchsrvr\mdbdata\priv1.edb kmutunu çalıştırıp.
Defrag işlemi
veritabanın yapısını inceler ve veri tabanı üzerinde tarama , onarım ve birleştirme yapar. bu işlmem atrık veritabanını gözle görülür bir küçültme yapar.Resim -5
Resim -6
İşlem başarı tamamladıktan sonra Mailbox Store’u mount edebiliriz.
Defrag işlemi yaparken olası problemlere karşıl veritabanının bir kopyasını alabilirsiniz. Bunu için aşağıdaki sıralı işlemi yapabiliriz.Resim -6
Resim -7
Dismount Store seçeneğini seçiyoruz.Resim – 7
Resim – 8
Start,run,cmd, ve burda eseutil.exe /”c:\AddStorageGroups\SecondStorageGroups\IK.edb” /b C:\denem1 komutunu çalıştırız.göstermiş olduğumuz veritanın yedeğini alırız.Resim -8
Resim – 9
İşlemi başarı ile tamamladıktan sonra kontorllerimizi yaparız.Resim – 9
Not: Eğer veritabanının bulunduğu disk üzerinde yeterli alan yok ise geçici veri tabanı dosyasını isterseniz “t” komutu ile başka bir alan üzerine alabilirsiniz .
Resim – 10
Başarı ile tamamladıktan sonra local disk’de verdiğimiz isim ile yedeğimizi alır.Resim – 10
Resim – 11
Tekrar Mailbox Store’u mount edebiliriz.bu komutları kullandığınızda sorunlu veritabanınız düzelecektir.
ESEUTIL aracını Exchange üzerinde farklı makinede çalıştırmak istiyorsanız Exchange server’dan aşağıdaki dosyaları kopyalamanız gerekir. C:\Program Files\Exchsrvr\bin klasör içersinde Eseutil.exe, Ese.dll, Jcb.dll, Exosal.dll, Exchmem.dll.Resim -11